Pagina's

maandag 9 mei 2016

Amsterdam Diaries

29 april 2016 - 00:20
Wat een dag. Een dag met veel. Veel van alles. Alles en nog wat.

Voor het slapengaan nog even mijn eigen wereld. Waar de woorden poëtisch klinken en de prikkels van het leven rooskleurig aanvoelen. De muziek in mijn oren bezorgt me kippenvel en ik denk terug aan dit 'veel van alles wat'.
Amsterdam is bijzonder. Een stad die me inspireert, opvrolijkt en tegelijkertijd de stuipen op het lijf jaagt. Alle indrukken van deze overweldigende stad zijn zo verschillend en elk kwartier verandert het gevoel in mijn buik. Hier in mijn bed voelt alles van vandaag geweldig. Op het moment dat we renden om de trein te halen, kneep mijn buik samen. Één ding is zeker, met zijn drieën creëren we herinneringen om nooit meer te vergeten.



Ik wilde al langere tijd Amsterdam op een andere manier ervaren. Voor mij is het de stad waar ik al mijn kleren koop, de lekkerste cappuccino's drink en waar er veel te veel te zien is voor de tijd dat ik er ben.
Deze vakantie voelde ik me voor drie dagen even een echte Amsterdammer. Het drukke centrum hebben we achter ons gelaten. In plaats daarvan hebben we met zijn drieën een aantal andere buurten van Amsterdam onderzocht. Het is zo heerlijk om tussen de echt Amsterdammers te lopen. Hier heb ik verschillende leuke koffiezaakjes en vintage winkels ontdekt. Er is niks beters dan jezelf ergens neer te planten met een groot stuk taart en koffie nadat je de meest leuke kledingstukken voor een klein prijsje op de kop hebt getikt. Ik denk dat ik nog nooit zo'n lekkere bananencake (met pindakaastopping!) gegeten heb. Binnen in de meest schattige koffie en taart hotspots die je je kan bedenken, kwam ik samen met mijn vriendinnen even helemaal tot rust. We vulden de tijd met gezellig babbelen en fijne stiltes waarin we intens genoten van het moment.



Uiteraard heb ik meer gedaan dan alleen veel geld uitgeven aan kleding en lekker eten. Als je in Amsterdam rondloopt is er genoeg te zien. Ik zou uren kunnen kijken naar alle mensen en 
ronddwalen tussen de mooie architectuur. De stad is bijna een museum. Toch wilde ik naast dit prachtige openlucht museum ook nog even kunst kijken. Ik ben dol op fotografie, dus jullie zijn vast niet verbaasd als ik vertel dat ik mijn ochtend doorbracht in Foam, Fotografiemuseum Amsterdam.
Ik was erg onder de indruk van de bijzondere expositie over de vluchtelingenkampen bij Calais. Zeker een kijkje waard voor de fotografie liefhebbers onder jullie.




Één van de bijzondere moment die ik ervaren heb in mijn drie dagen Amsterdam was eigenlijk toen ik alleen met mijn cappuccino in een cafeetje zat. Ik weet nog precies hoe ik aan de grote leestafel midden in het koffiezaakje zat. Pas toen ik alleen was, kon ik in alle rust de indrukken verwerken. Er kwamen spontaan allerlei ideeën in mijn hoofd op. Dingen die ik nog wil doen, creatieve uitspattingen, maar ook echt levenslessen van de afgelopen dagen. Mijn notitieboekje staat volgeschreven, dus al deze inspiratie was zeker niet voor niks.
Zelfs toen ik terug thuis was, merkte ik de levendige sfeer van Amsterdam nog. Deze mini vakantie heeft me zoveel energie gegeven. Ik kan niet wachten op de dag dat ik zelf in de stad met de romantische grachten kan gaan wonen.




Amsterdam is niet alleen maar mooi door de eindeloze grachten. Er is ook groen te vinden. Kim heeft vroeger bij het Sarphatipark gewoond, dus hebben we dit kleine maar prachtige park ook bezocht. (Stiekem hadden we dus een bloedecht Amsterdammer onder ons.) Ik had niet verwacht dat er in Amsterdam ook gewoon 'rust en stilte' te vinden zou zijn. De zon stond al redelijk laag en verlichte zachtjes alle bladeren. Helaas was de ijszaak die we hadden uitgezocht niet meer open, maar ook zonder ijsje heb ik zo genoten van de avond in het park.









De laatste dag was voor mij even spannend. Ik had namelijk afgesproken met mijn mede blogger Ishara van de blog THB (Tiny Heart Beats). Toen ik haar stralend lachende gezichtje zag, was alle spanning opeens verdwenen. Ishara is zo'n lieve en bijzonder meid. Ze heeft me zeker weten geïnspireerd. Het ontmoeten van nieuwe mensen geeft zoveel inzichten. Iedereen heeft weer een andere kijk op het leven en ik vind dit zo interessant. Daarnaast is het weer een mooi excuus om ergens pancakes te gaan eten. Oorspronkelijk wilden we het Vondelpark gebruiken als achtergrond voor onze foto's. Helaas wilde het weer niet helemaal meewerken. Des te beter eigenlijk, want hierdoor kwam Ish op het idee om mee te nemen naar de Worl Press Photo-tentoonstelling. Deze prachtige locatie zorgde voor een hele mooie sfeer op de foto's. Deze foto's en mijn gedachtes bij deze dag verdienen zeker wat meer aandacht, dus komt er nog een extra artikeletje over deze speciale dag.

Ik ben nog lang niet klaar met alle indrukken die ik gekregen heb van Amsterdam. Er ligt nog een hoop filmmateriaal op me te wachten. Ik ben namelijk bezig met het maken van een klein filmpje.
Fijne sfeerbeelden zeggen soms nog zo veel meer dan foto's.




4 opmerkingen:

  1. echt een leuke post! Wat een fijne sfeervolle foto's.
    en het is inderdaad altijd leuk maar ook spannend om nieuwe mensen
    te ontmoeten.

    liefs

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het was een hele fijne dag ! en ja Amsterdam heeft een speciaal plekje in mijn hart, een heerlijke stad is het ook.
    xx Ish

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Amsterdam heeft ook een plekje in mijn hart <3. Dankjewel dat je een stukje van jouw Amsterdam met mij wilde delen. xx

      Verwijderen